REGULAMIN ORGANIZACYJNY PŁOCKIEJ ORKIESTRY SYMFONICZNEJ IM. WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO
Wersja z: 2012-03-19 14:08:35. Zapisał: Administrator
Na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. Z 2001 r. nr 13 poz. 123 z późn. zmianami) oraz § 6 ust. 8 Statutu Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego (uchwała Rady Miasta Płocka nr 137/X/2003 z dnia 27 maja 2003 r.) wprowadza się niniejszy Regulamin Organizacyjny.
ROZDZIAŁ I
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE ORKIESTRĄ
§ 1
W skład kierownictwa Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego zwanej dalej Orkiestrą, wchodzą:
1. Dyrektor
2. Z-ca Dyrektora d/s Artystycznych
3. Główny Księgowy
§ 2
1. Dyrektor kieruje całokształtem działalności Orkiestry i jest za nią odpowiedzialny.
2. Dyrektor reprezentuje Orkiestrę na zewnątrz i składa oświadczenia woli w imieniu Orkiestry.
3. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Orkiestry.
4. Dyrektor wykonuje swoje funkcje przy pomocy wszystkich pracowników Orkiestry, a w szczególności przy pomocy Z- cy Dyrektora d/s Artystycznych i Głównego Księgowego
5. W Orkiestrze działa Rada Artystyczna.
6. Dyrektor kieruje pracą podległych mu bezpośrednio komórek organizacyjnych.
§ 3
Kompetencje Dyrektora obejmują:
1. W zakresie działalności artystycznej:
a. ustalanie działalności artystycznej i repertuarowej,
b. zawieranie umów związanych z koncertami krajowymi i zagranicznymi,
c. podejmowanie decyzji odnośnie kompletowania zespołu
d. artystycznego oraz wyposażenia Orkiestry w instrumenty muzyczne,
e. podejmowanie odpowiednich działań w celu promowania orkiestry w kraju i za granicą Orkiestry.
2. W zakresie spraw osobowych i kształcenia kadr:
a. podejmowanie decyzji w sprawach osobowych pracowników Orkiestry, a w szczególności nawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy, zmiana warunków zatrudnienia, dokonywanie przeszeregowań pracowników, przyznawanie nagród, wyróżnień, premii i zapomóg losowych oraz stosowanie sankcji dyscyplinarnych,
b. ustalanie poziomu i struktury zatrudnienia w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Orkiestry,
c. występowanie o przyznanie nagród za osiągnięcia artystyczne oraz o nadanie odznaczeń państwowych i regionalnych,
d. podejmowanie decyzji w sprawach służbowych wyjazdów pracowników Orkiestry oraz udzielania urlopów bezpłatnych i zwolnień od świadczenia pracy,
e. podejmowanie decyzji w sprawach kształcenia i rozwoju zawodowego członków zespołu artystycznego oraz pracowników administracji.
3. W sprawach wymienionych w pkt. 1a, 1b, 1c oraz w pkt. 2, jeżeli dotyczą członków zespołu orkiestrowego, Dyrektor zobowiązany jest do konsultacji z Dyrektorem Artystycznym.
4. W zakresie organizacji Orkiestry:
a. opracowanie regulaminu pracy, regulaminu kontroli wewnętrznej oraz instrukcji obiegu dokumentów,
b. powołanie Rady Artystycznej oraz organizowanie jej posiedzeń,
c. opracowanie regulaminu organizacyjnego i schematu organizacyjnego.
5. W zakresie gospodarki finansowej i materiałowej:
a. odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej, w tym za wykonywanie określonych ustawą obowiązków w zakresie kontroli finansowej
b. opracowanie zakładowego regulaminu wynagradzania oraz administrowanie środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi,
c. opracowanie i zatwierdzanie planów finansowych oraz merytoryczna kontrola ich wykonania,
d. zawieranie umów zlecenia na usługi świadczone przez Orkiestrę,
e. ustalanie warunków finansowych dla występujących gościnnie w Orkiestrze artystów i zespołów,
f. podejmowanie decyzji w sprawach zakupu instrumentów muzycznych i akcesoriów do instrumentów oraz środków inscenizacji,
g. nadzór nad sprawami bhp i p. poż.
6. W zakresie remontów i konserwacji:
a. opracowanie i zatwierdzanie planów remontów i konserwacji nieruchomości, wyposażenia oraz programów modernizacyjnych Orkiestry,
b. zawieranie umów na prace remontowe i konserwacyjne oraz ogłaszanie przetargów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c. zatwierdzanie protokołów odbioru robót i podejmowanie decyzji w kwestii regulowania faktur przejściowych i końcowych.
7. W zakresie zaopatrzenia materiałowo-technicznego:
a. zatwierdzanie rocznych planów zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
b. podejmowanie decyzji w sprawie wyboru oferty w przypadku poważniejszych zakupów,
c. nadzór nad całością gospodarki materiałowo-magazynowej.
8. W zakresie transportu:
a. nadzór nad racjonalnym wykorzystaniem transportu własnego i obcego oraz podejmowanie decyzji o nabywaniu, zbywaniu, likwidacji i remontach środków transportu,
b. podejmowanie decyzji w sprawach wykorzystywania przez pracowników prywatnych pojazdów do celów służbowych.
§ 4
1. Do kompetencji Z-cy Dyrektora d/s Artystycznych należy dbałość o zapewnienie wysokiego poziomu artystycznego Zespołu Orkiestrowego.
2. Z-ca Dyrektora d/s Artystycznych zastępuje Dyrektora w razie jego nieobecności w zakresie przekazanych mu uprawnień.
3. Z-ca Dyrektora d/s Artystycznych uczestniczy w ustalaniu planów repertuarowych.
4. Z-ca Dyrektora d/s Artystycznych kieruje pracą podległych mu bezpośrednio komórek organizacyjnych.
5. Do zadań Z-cy Dyrektora d/s Artystycznych należy w szczególności:
a. inicjowanie i współpraca przy opracowaniu planów repertuarowych Orkiestry oraz opiniowanie projektów umów dotyczących koncertów krajowych i zagranicznych.
b. wnioskowanie w sprawie zatrudniania pracowników artystycznych oraz stała ocena ich pracy (nawiązywanie i rozwiązanie stosunku pracy, kary, nagrody, zmiany ustawienia orkiestry),
c. inicjowanie przedsięwzięć w sprawach rozwoju zawodowego pracowników artystycznych, a co za tym idzie - stałego podnoszenia poziomu artystycznego zespołu,
d. nadzór nad przebiegiem i poziomem artystycznym koncertów Orkiestry,
e. ustalanie składów osobowych wykonawców, zapewniających odpowiedni poziom artystyczny,
f. wnioskowanie zakupu instrumentów muzycznych i akcesoriów do instrumentów muzycznych.
§ 5
1. Do kompetencji Głównego Księgowego należy nadzorowanie całokształtu działalności finansowej i administracyjnej Orkiestry.
2. Główny Księgowy zastępuje Dyrektora w przypadku jego nieobecności w zakresie przekazanych uprawnień .
3. Główny Księgowy kieruje działalnością podległych mu komórek i stanowisk. Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
a. współpraca przy przygotowywaniu planów finansowych Orkiestry i czuwanie nad ich wykonaniem,
b. prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c. prowadzenie gospodarki finansowej w sposób zapewniający ochronę mienia i interesów Orkiestry,
d. sprawowanie kontroli wewnętrznej w sposób i na zasadach określonych przez Dyrektora Orkiestry,
e. opracowywanie regulaminów i instrukcji dotyczących gospodarki finansowej Orkiestry.
4. Główny Księgowy współpracuje z Organizatorem, bankiem finansującym i innymi instytucjami w zakresie działalności finansowej i ubezpieczeniowej.
ROZDZIAŁ II
RADA ARTYSTYCZNA
§ 6
1. Rada Artystyczna jest organem doradczo-opiniodawczym Dyrektora w sprawach związanych z działalnością Orkiestry.
2. Rada Artystyczna opiniuje:
a. plany repertuarowe i inne zamierzenia programowo-artystyczne,
b. organizację pracy artystycznej i wykorzystania kadr artystycznych,
c. propozycje kształcenia i doskonalenia kadry artystycznej.
3. Rada Artystyczna może także wyrażać opinię w innych sprawach wniesionych pod jej obrady.
§ 7
1. Radę Artystyczną powołuje Dyrektor.
2. W skład Rady Artystycznej wchodzi:
a. z urzędu: z-ca Dyrektora d/s Artystycznych, Koncertmistrzowie Orkiestry i Kierownik Orkiestry
b. jeden członek orkiestry wybrany przez zespół,
c. jeden członek orkiestry powołany przez dyrektora
d. po jednym członku delegowanym przez działające w Orkiestrze związki zawodowe,
3. W posiedzeniach Rady Artystycznej mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Dyrektora z uprawnieniami opiniodawczymi lub obserwatora.
4. Kadencja Rady Artystycznej trwa dwa lata.
§ 8
1. Pracą Rady Artystycznej kieruje Dyrektor, jako jej przewodniczący. Dyrektor może powierzyć prowadzenie prac Rady Artystycznej Z-cy Dyrektora ds. Artystycznych.
2. Rada wybiera ze swego grona sekretarza, do którego obowiązków należy przygotowanie materiałów na posiedzenia Rady i sporządzanie protokołów z ich przebiegu. Protokół podpisują przewodniczący i sekretarz.
3. Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
4. Rada Artystyczna wyraża opinie w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy wszystkich członków.
5. Uchwały Rady Artystycznej podaje się niezwłocznie do wiadomości osób, których dotyczą.
ROZDZIAŁ III
PION DYREKTORA
§ 9
Dyrektorowi bezpośrednio podlegają następujące samodzielne stanowiska i komórki organizacyjne:
1. Samodzielne stanowisko ds. pracowniczych i sekretariat.
2. Kierownik administracyjny
3. Rada artystyczna
4. Główny Księgowy
5. Z-ca Dyrektora ds. Artystycznych
§ 10
1. Stanowisko ds. Pracowniczych programuje, inicjuje i realizuje politykę kadrową, socjalną i służby bhp Orkiestry.
2. Do zadań stanowiska należy w szczególności:
a. przygotowanie dokumentacji do angażowania pracowników w uzgodnieniu z Dyrektorem
b. informowanie pracowników o obowiązujących w Orkiestrze regulaminach i zarządzeniach wewnętrznych.
c. informowanie pracowników o ich prawach i obowiązkach wynikających ze stosunku pracy,
d. ustalanie uprawnień pracowniczych wynikających z obowiązujących w Orkiestrze przepisów prawnych,
e. prowadzenie i aktualizacja akt osobowych oraz ewidencji czasu pracy.
f. dokonywanie czynności związanych ze zmianą warunków pracy i płacy, przygotowywanie wniosków o nagrody i odznaczenia,
g. przygotowywanie dokumentacji dotyczącej rozwiązania stosunku pracy, przejścia pracownika na emeryturę lub rentę,
h. wystawianie i aktualizacja legitymacji ubezpieczeniowych oraz kompletowanie wniosków o emerytury i renty,
i. kontrola przestrzegania dyscypliny pracy,
j. kompletowanie i terminowe przekazywanie do Działu Głównego Księgowego materiałów dotyczących sporządzania list płac,
k. współpraca z Działem Głównego Księgowego i związkami zawodowymi w dziedzinie gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
l. opieka nad emerytami i rencistami Orkiestry,
m. współpraca w zakresie spraw kadrowych, płacowych i socjalnym z komórkami organizacyjnymi oraz związkami zawodowymi działającymi w Orkiestrze, Organizatorem, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz innymi instytucjami.
n. pełnienie obowiązków służby bhp.
§ 11
1. Sekretariat Orkiestry prowadzi prace kancelaryjne zgodnie z przepisami wewnętrznymi, a w szczególności:
a. rejestruje wpływającą korespondencję i przekazuje komórkom organizacyjnym zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
b. prowadzi ewidencję korespondencji wychodzącej i archiwizuje kopie pism,
c. przyjmuje i rejestruje telefony, prowadzi wysyłkę, przyjmowanie oraz rejestrowanie telegramów i faxów, informuje odpowiednie komórki organizacyjne o ich treści, obsługuje urządzenia biurowe.
d. czuwa na prawidłowym użytkowaniem oraz zabezpieczeniem pieczęci Orkiestry (służbowe) i członków dyrekcji (personalne),
e. rejestruje i przechowuje korespondencję tajną i poufną,
f. nadzoruje pracę gońca,
g. wykonuje prace wynikające z wewnętrznej instrukcji, w tym techniczną obsługę narad i gości Orkiestry.
2. Sekretariat Orkiestry podlega bezpośrednio Dyrektorowi .
§ 12
1. Kierownik administracyjny organizuje pracę sekcji administracyjno – gospodarczej, sprawuje nadzór nad majątkiem orkiestry i jest za niego odpowiedzialny.
2. Kierownik administracyjny podlega bezpośrednio dyrektorowi. W przypadku nieobecności kierownika dyrektor może powierzyć jego obowiązki innemu pracownikowi.
3. Sekcja Administracyjno-Gospodarcza zabezpiecza funkcjonowanie wszystkich komórek organizacyjnych Orkiestry, a w szczególności:
a. sprawuje bezpośredni zarząd nad użytkowanymi pomieszczeniami i ich wyposażeniem,
b. nadzoruje urządzenia techniczne oraz likwiduje awarie,
c. zaopatruje komórki organizacyjne w niezbędny sprzęt i materiały,
d. prowadzi sprawy związane z transportem własnym i obcym, z wyłączeniem wyjazdów na koncerty zagraniczne,
e. planuje zakres oraz określa warunki ofertowe zakupów, prac konserwacyjno- remontowych, kontroluje jakość prac, przeprowadza odbiór robót i sprawdza prawidłowość wyceny robót zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 119, poz. 773 z późn. zm.),
f. prowadzi gospodarkę instrumentami muzycznymi, akcesoriami do instrumentów oraz strojami koncertowymi (zakup, przechowywanie, zabezpieczenie przed zniszczeniem i kradzieżą, konserwacja, ewidencja),
g. prowadzi magazyn i archiwum,
h. odpowiada za czystość i porządek w budynkach użytkowanych przez Orkiestrę i w ich otoczeniu.
4. Sekcja administracyjno – gospodarcza podlega bezpośrednio kierownikowi administracyjnemu.
5. Sekcja Administracyjno-Gospodarcza współpracuje z innymi komórkami organizacyjnymi Orkiestry w sprawach należących do jego kompetencji.
ROZDZIAŁ IV
DZIAŁ GŁÓWNEGO KSIĘGOWEGO
§ 13
1. Główny Księgowy nadzoruje całokształt działalności finansowej Orkiestry i jest za niego odpowiedzialny.
2. Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi .
§ 14
Głównemu Księgowemu podporządkowane są:
1. Księgowość i Płace,
2. Kasa Główna.
§ 15
Do zadań Księgowości i Płac należy:
a. przedstawianie zgodnie z zatwierdzonym planem kont sytuacji majątkowo-finansowej Orkiestry oraz ustalanie wyniku finansowego,
b. naliczanie i odprowadzanie podatków, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c. rozliczanie powstałych należności i zobowiązań,
d. ustalanie na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji stanu majątkowego Orkiestry.
e. sporządzanie list płac (wynagrodzeń, honorariów oraz zasiłków),
f. sporządzenie umów o dzieło i zlecenia w porozumieniu z Kierownikiem biura koncertowego i kierownikiem orkiestry
g. prowadzenie dokumentacji wypłat.
§ 16
Do zadań Kasy Głównej należy:
a. przyjmowanie i wypłacenie gotówki na podstawie zatwierdzonych dowodów księgowych,
b. prowadzenie raportu kasowego.
c. sprawdzanie wszystkich dokumentów pod względem rachunkowym przed dokonaniem zatwierdzenia ich do wypłaty przez osoby upoważnione
d. właściwe zabezpieczenie gotówki i druków ścisłego zarachowania.
ROZDZIAŁ V
DZIAŁ Z-CY DYREKTORA D/S ARTYSTYCZNYCH
§ 17
1. Działem Artystycznym kieruje Z-ca dyrektora d/s Artystycznych, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi
2. Z-cy Dyrektora d/s Artystycznych bezpośrednio podlegają następujące komórki organizacyjne i stanowiska pracy:
a. Kierownik Orkiestry
b. Orkiestra
c. Kierownik Biura Koncertowego
d. Biuro koncertowe
§ 18
1. Orkiestra wykonuje koncerty zgodnie z ustalonym planem repertuarowym, bierze udział w koncertach i nagraniach dla potrzeb własnych oraz zamawianych przez kontrahentów.
§ 19
Organizacją pracy orkiestry kieruje Kierownik Orkiestry.
§ 20
1. Kierownik orkiestry jest bezpośrednim przełożonym wszystkich muzyków orkiestrowych podczas prób, koncertów oraz innych zajęć orkiestry
2. Kierownik orkiestry podlega bezpośrednio Z-cy Dyrektora d/si Artystycznych, a podczas jego nieobecności Dyrektorowi
3. W czasie nieobecności Kierownika Orkiestry po uzgodnieniu z dyrektorem obowiązki pełni wyznaczony przez niego pracownik lub w przypadkach uzasadnionych Z-ca dyrektora ds. artystycznych.
4. Kierownik Orkiestry współpracuje organizacyjnie z Biurem Koncertowym oraz Działem księgowości i sekcją administracyjno – gospodarczą.
§ 21
1. W zespole orkiestrowym wyszczególnia się stanowiska:
a. Koncertmistrz orkiestry
b. Zastępca Koncertmistrza orkiestry
c. Muzyk solista I głos w grupie
d. Muzyk orkiestrowy ( tutii)
2. Poszczególne stanowiska artystyczne mogą być obsadzane w drodze przesłuchań konkursowych.
§ 22
1. Dyrektor może powołać Konsultanta Muzycznego i I dyrygenta
2. Zadania Konsultanta Muzycznego i I dyrygenta określa szczegółowy zakres praw i obowiązków ustalony przez Dyrektora.
§ 23
Biuro Koncertowe podlega Z-cy Dyrektora ds. Artystycznych
1. Biurem koncertowym kieruje Kierownik.
2. W czasie nieobecności Kierownika Biura po uzgodnieniu z dyrektorem obowiązki pełni wyznaczony przez niego pracownik lub w przypadkach uzasadnionych Z-ca dyrektora ds. artystycznych.
3. Kierownikowi Biura Koncertowego podlegają: organizacja widowni i bibliotekarze.
4. Do zadań Biura Koncertowego należy w szczególności:
a. organizacja koncertów symfonicznych, kameralnych, recitali, audycji szkolnych i przedszkolnych na terenie miasta, kraju i poza jego granicami oraz realizacja tych imprez
b. negocjowanie i przygotowywanie warunków umów z wykonawcami i kontrahentami
c. przygotowywanie informacji o organizowanych przez instytucję imprezach do mediów
d. przygotowywanie wszelkich materiałów reklamowych: afiszy, plakatów, programów, zaproszeń itp. oraz czuwanie nad prawidłowym i terminowym wykonaniem tych materiałów
e. organizowanie reklamy
f. sporządzanie sprawozdań z działalności koncertowej
g. prowadzenie ewidencji programów całej działalności koncertowej i umuzykalniającej
h. opracowywanie tygodniowych zapotrzebowań na transport
i. sporządzanie sprawozdań z pozostałych koncertów i imprez dla potrzeb dyrekcji lub organizatora
j. przygotowywanie planów i dokumentacji sponsoringu oraz dodatkowego pozyskiwania środków
k. organizacja widowni i nadzór nad obsługą techniczną podczas koncertów i imprez
l. organizacja materiałów nutowych dla potrzeb Orkiestry.
ROZDZIAŁ VI
ZAKRES PODPORZĄDKOWANIA I POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 24
1. Pracownik Orkiestry obowiązany jest do wykonywania poleceń bezpośredniego przełożonego i jest przed nim odpowiedzialny za ich terminowe i rzetelne wykonanie.
2. W szczególnych przypadkach polecenie może wydać przełożony wyższego stopnia; pracownik jest wówczas obowiązany do niezwłocznego zawiadomienia o tym poleceniu bezpośredniego przełożonego.
3. W razie wątpliwości co do zasadności wydanego polecenia, pracownik może żądać potwierdzenia na piśmie, co nie wstrzymuje obowiązku jego wykonania; ostateczna decyzja co do wykonania polecenia należy do Dyrektora .
§ 25
1. Zasady organizacji pracy, porządek wewnętrzny i wzajemne obowiązki pracowników i pracodawcy określa Regulamin Pracy.
2. Szczegółowy wykaz uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk pracy określają indywidualne zakresy czynności.
§ 26
Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego wydania.
§ 27
1. Integralną częścią Regulaminu organizacyjnego jest schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1.
2. Regulamin niniejszy został zaopiniowany - stosownie do statutu – przez organizatora oraz działające w orkiestrze organizacje związkowe.
3. Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2006r.
Dyrektor Naczelny
Płockiej Orkiestry Symfonicznej
/ - Adam Mieczykowski -/